Evrensel gazetesi
kültür/sanat
Özcan Yaman
13 mart 2017
“Ya değilse”, yeniden sorgulayın!
Redfotoğraf
grubundan arkadaşlarla birlikte sergiyi gezdiğimizde sanat, kavramsal sanat,
soyutlama ve fotoğraf üzerine epey tartışmalı bir ziyaret yaptık.
Fotoğraf
tekniğinin olanaklarıyla, fotoğrafın öznesi olan ışığın nesnelerden süzülürken
ki hallerinden soyutlamaların lirik anlatımlarından oluşan derinlikli bir sergi
ile karşılaşıyoruz. Aslında alıştığımız türden fotoğraflar görmüyoruz. Yani
makro çekilmiş ya da alan derinliğinin nimetlerinin sergilendiği veya
nesnelerin ne olduğu belli değil. Ama
insanın o anki ruh hali ve duygusallığı bu anlamsızlığı bir şekilde anlamlandırıyor.
Daha çok sanatsal okumayı gerektiriyor. Resimsel tadlara dayandığını söylemek
gerekiyor. Fotoğraf tekniğiyle soyut resimsel çalışma diyebilirim.
Her bir
fotoğraf kendi içinde sürekli bir hareket sunuyor. Siz o hareketleri çözmeye çalışırken
tahminler ve imgeler oluşuyor. Dönüp dolaşıp yeniden baktığınızda yeni imgelere
ulaşıyorsunuz. Zaman zaman içinde bulunduğumuz ruh halleri değişik şekil ve
renklerde bizleri etkiler. Sanki nesnelerin ruhları gidiyor ya da geliyor gibi
görünebilir. İşte bu sergi bütününde üstümüzde bir ruh çözümleme etkisi yaratıyor.
Fluluğun aralarından sızan netlikler, buharlaşma etkisi yaratan sislenmeler
renklerin bazen renksizliğe doğru giderken bir başka çalışmada renkliliğe doğru
gitmesi kendi içinde denge kurduruyor.
Gördüğümüz
şeyler ne kadar gerçektirler. Gerçeğin mikrolar dünyasındaki yanılsamaları
acaba nasıl görünürlerdi? Bir buz kalıbının erirken ki buharlaşması ve eriyene
kadarki değişimlerinden hangi anı kalıcıdır? Işığın buzun erime anlarındaki kırılması
ve renk değişimleri nasıl imgeler oluşturur? Alın size bir yığın soru ve bir
sergi.
Ümit baştan
söylüyor “ya değilse” O zaman başa dönün
ve yeniden sorgulayın diyor.
Ümit Kıvanç’ın
“Ya Değilse” adlı fotoğraf sergisi 6 Mart-15 Nisan tarihleri arasında Beyoğlu
Asmalımescit’teki Sanatorium Sanat Galerisi’nde görülebilir.
*****
Serginin tanıtım metni şöyle:
Daha çok siyasi ve toplumsal içerikli yazıları ve
belgesellerinden tanıdığımız Ümit Kıvanç, algılamanın bütününe nüfûz etmenin
zorluğuna işaret eden bir sergiyle karşımıza çıkıyor. Bu zamana kadarki görsel
ve yazılı üretimlerinde anlatıcı konumunda gördüğümüz Kıvanç, Ya Değilse?
sergisinde bu durumu tersine çeviriyor: Kıvanç’ın 2013-2014’te çektiği, o
zamandan bu yana işlediği ve bugüne kadar kendisinden görmediğimiz türden fotoğraflarını
biraraya getiren sergi, izleyiciyi anlatıcı konumuna çekiyor. Seçme ve
yorumlama macerasına çağırıyor. Bir eleme-ayıklama işlemi olarak görme eylemi,
görememe hali… Eğlenceli de olabilir ürkütücü de. Özgün mekânsallık ve bağlamından
koparılmış ayrıntı kendini mekân olarak sunuyor. Geçerseniz karanlığa düşebileceğinizi
hissettiren aralıklarla, kaynağı belirsiz ışıklarla, algılama, görme, bilme,
tanıma iddialarımız hakkında bizi şüpheye düşürüyor.
Ya kolektif hafızamızı, yanıbaşımızda oldukları halde göremediklerimizi
de görerek kurabilseydik?
Adres: Asmalı Mescit Mah. Asmalı Mescit Cad. No:32/A Beyoğlu, İstanbul
Ümit Kıvanç
kimdir?
1956’da İstanbul’da doğdu. Basın-yayın mezunudur. Milliyet,
Cumhuriyet, haftalık YeniGündem dergilerinde çalıştı. Birikim, Radikal, Nokta
ve Taraf’ta yazdı. Roman ve hikâyeleri uzun yıllar çalıştığı İletişim Yayınları’nca
basıldı. Küçük yaştan itibaren fotoğraf çekiyor. Hareketli görüntüyle çalışmaya
1990’ların ortalarında başladı, kısa filmlere, daha çok da belgesel sinemaya yöneldi.
Toplumsal-eleştirel ve deneysel filmlerini internetten yayımlıyor. Dünya Sağlık
Örgütü’ne belgeseller, ders ve eğitim filmleri yaptı. Halen P24 gazetecilik
platformu sitesi ve Duvar gazetesinde yazıyor. Fotoğraf, yaklaşık on yıldır
yine aslî uğraşlarından.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı yazarsanız yardımcı olursunuz...