Evrensel gazetesi
Kadraj köşesi
393) 16 haziran2017
özcan yaman
SOVYETLERDE FOTOĞRAF-8-
Dünyayı görmeyi öğrenmek...
Proletarya;
hayat ile geçmişin egemen sınıflarının ilgilendiği
sanat arasındaki keskin ayrıma nihayet son vermelidir.
Anatoli Lunaçarski
Sovyet fotoğrafçılığının iki büyük paylaşım savaşı
(1914-1918 / 1940-1945) yılları ortasında geliştiğini söyleyebiliriz. Sinema ve
fotoğraf “Kamera bir silahtır” sloganıyla sınıf mücadelesinin içinde ve gelişiminde
kendini göstermiştir. 1917 Sovyet devrimi fotoğrafçılara ütopyaların gerçekleşmekte
olduğu inancını verdi. Devrimin başarıya ulaşması için çalıştılar. Sosyalizmin
başarıya ulaşmasında fotoğrafı ve sanatı yeni bir içerikle kullandılar. Sovyet
fotoğrafçıları dünyayı görmeyi öğrettiler.
Alexander Rodchenko, Mayakovsky gibi çok yönlü sanatçılar
hem devrime sahip çıkmışlar bir militan olarak katılmışlar hemde fotoğrafı
propaganda, eğitim ve sanat alanlarında düşünceye biçim vermede bir araç olarak
kullanmışlardır.
Devrim öncesi ve sonrasında Sovyet fotoğrafçılığı deyince
tarihe not edilen adları burada anmanın önemli olduğunu düşünüyorum.
Mikhail Nastyukov (1840-1883) Andrei Osipovich Karelin
(1837-1906), Johann Paul Raul (?),Ivan Fedorovich Barschevsky (1851-1948),
Dmitri Ivanovich Yermakov (?),Nikolay Sergeevich Krotkov (?)Peter
Braborkov (?) Vasiliy (William) Carrick (1827 – 1878), Yevgeny
Vishnyakov (1841 - 1916), Sergei Levitsky (1819-98), Maksim Petrovich
Dmitriev (1858-1948), Leonid Vladimiroviç Shokin (1896-1962), Benjamin
Leontevich Metenkov (1857-?)
Alexander Rodchenko
(1891-1956), Vlademir Mayakovski (1893-1930) El Lissitzky (1890- 1941) Yevgeny Khaldei (Chaldej)
(1917-1997),( Boris Ignatovich
1899-1976), Naum Granovsky
(1898-1971), Mark Markov-Grinberg
(1907-2006), Arkadiy Shishkin
(1899-1985), Eleazar Langman
(1895-1940), Erwin Volkov
(1920-2003), Igor Gnevashev
(1936-2016) Igor Zotin
(1939-), Arkadiy Shaikhet
(1898-1959) Mikhail Prekhner
(1911-1941), Pyotr Otsup
(1883-1963), Yakov Ryumkin
(1913-1986), Alexander Ustinov
(1909-1995), Andrey Knyazev
(1932-2003), Vasily Egorov
(1914-2007), Semyon Friedland
(1905-1964), Dimitry Baltermants
(1912-1990), Alexander Grinberg
(1885-1979), Max Alpert
(1899-1980)...
Sosyalist ideolojinin
sanat kuramı olarak “Sosyalist Gerçekçilik” sanat akımlarıyla sorunlar yaşamıştır.
Fütürizm, Avangard, Dada, Konstrüktivizm, Süprematizm, Sembolizm vb. ile nasıl
bir sosyalist anlayış olabileceği çokca tartışılmıştır. Sanat akımlarının içerikleri
değişmiş, yenilenmiştir. Sovyet devrimi sanatın iktidarını Avangart sanat akımına
bırakmış ama süreç içinde çatışmalar kaçınılmaz da olmuştur. Farklı bakış açılarıyla
ilerlemiş ve dünyayı etkileyen ya da bir döneme damga vurmuş sanat akımları
olarak tarihe geçmişlerdir.
Bu durum fotoğraf
içinde geçerlidir. Sovetskoe foto (Sovyet fotoğrafçılığı) dergisi 1926’da yayınlanır.
Sovetskoe'nun ilk sayısının kapağınıda rodechenko tasarlar, sayfalarında, Rodchenko da dahil olmak üzere
avantgard fotoğraf sanatçılarının fotoğrafları yayınlanmıştır. Hatta biçimci olmakla suçlanarak (yabancı ve
elit bir tarzı yansıttıklarını ima edilerek) kınanmıştır. 1928'de Rodchenko'yu
Batı Avrupa fotoğraf sanatçıları László Moholy-Nagy ve Albert Renger-Patzsch'ın
konusunu ve kompozisyonlarını biçim olarak taklit etmekle suçladılar. 1934'te hükümet,
yalnızca sosyalist gerçekçiliğin proleter tüketime uygun olduğunu ve
Rodchenko'nun buna uyduğuna karar verdi. Bununla birlikte sanat derneklerinde
Rodchenko’ya görevler verildi. O dönemlerde yayınlanan dergilerde “Sosyalist
Gerçekçilik” kuramı geçerli olmak üzere zaman zaman farklı sanat anlayışları
hakim oldu. Fotoğraf bu bağlamda gelişti. Fotoğrafçılar yeni anlayış ve biçimleri
geliştirdiler kullandılar. Manzara, portre, Belgesel, Soyut, foto jurnalizm
gibi alanlarda özgün çalışmalara imza attılar. Dünyaya örnek oldular.
Haftaya bazı fotoğrafçıların
çalışmalarından örneklerle devam edeceğiz.
Afiş: rodchenko-Constructivism3_detail_em
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı yazarsanız yardımcı olursunuz...