Evrensel
gazetesi
Kadraj köşesi
392) 9
haziran2017
özcan yaman
SovetskoePhoto_1926-01-ilk sayı tasarım: Rodecenko
SOVYETLERDE
FOTOĞRAF-7-
Herkes
Fotoğraf Çekebilir...
“...Ya yıldızlara götüreceğiz hayatı,
ya da dünyamıza inecek ölüm...”
Nazım Hikmet
Ekim devrimi
sonrası Almanya’da 1921 yılında “Sowjet Russland im Bild” (Fotoğraflarla
Sovyetler Birliği) yayınlanır. 1922’de 10.000 tirajla "Orak ve
Çekiç" (orak & Hammer) dergisi yayınlanmaya başladı. 1924 yılında
ise 180.000 tiraja ulaşmıştı.
1925’te ise “AIZ ( Arbeiter
Illustrierte Zeitung/Resimli İşçi dergisi)” Orak ve Çekiç dergisinden aldığı mirası
geliştirdi. Bir yandan batıya genç Sovyetleri anlatıp tanıtırken diğer yandan
da Sovyet devriminin ideolojik açılımlarını sayfalarına taşıyordu. Hitlerin
iktidara gelişine kadar düzenli yayınlanan dergi kapandığında haftalık 500.000
tirajı aşmıştı. “Herkes Fotoğraf Çekebilir”
sloganıyla İşçilere fotoğraf çekimleri
öğretiliyor ve işçilerden gelen fotoğraflar yayınlanıyordu. İşin öznesi işçi
sınıfı olduğuna göre işçilerin fotoğrafla ilişkileri sağlanmalı ve kendi
gerçeklerini kendilerinin gözünden göstermek düşüncesi başarılı olmuştu.
Dergi bununla sınırlı olmayıp dönemin önemli sanatçı ve
düşünürlerinin katkılarınıda sayfalarına taşımış teorik bilgileri de
okurlarıyla paylaşır duruma getirmiştir.
1926 yılında Sovyetlerde “Proletarskoe foto (Proletarya fotoğrafı)” ve “
Sovetskoe foto” “Sovyet Fotoğrafı” dergisi yayınlanmaya başlayınca AİZ
dergisi ile ortak yayın stretejisi sürdürülmüştü.
1931-1933
yıllarında biri Proletarskoe foto (Proletarya fotoğrafı), 1942-1956
yıllarında İkinci Dünya Savaşı ve savaşın etkileri nedeniyle iki duraklama
yaşandı. Yayın çizelgesi zaman
zaman düzensiz olsa da, Sovetskoe foto, fotoğraf, fotoğrafik süreçler,
fotoğrafik kimyasallar ve ekipmanlarla ilgili çalışmalar, mektuplar, makaleler ve fotoğraf denemeleri
içeren aylık bir dergi olarak sürdü. Öncelikle
Sovyet amatör fotoğrafçılarından ve fotoğraf klüplerinden oluşan yerli bir
kitleye hitap ederken, Semyon
Fridlyand gibi uluslararası ve profesyonel fotoğrafçıların eserlerini de
içeriyordu. Sovetskoe'nun
sayfalarında, Aleksandr Rodchenko da dahil olmak üzere avant-garde fotoğraf
sanatçılarının eserleri, yayınlanmıştır. 1931'de, fotoğrafçılık görevini
"sosyalizm için bir silah" olarak ilan eden Rus Proleter Fotoğraf
Gazetecileri Birliği'nin (ROPF) kurulması ile doruk noktasına ulaştı.
Gerçekliğin yeniden inşası “Sosyalist Gerçekçilik “ anlayışı "Sovetskoe
foto”nun ideolojik bakış açısını oluşturuyordu.
Dergiler başından itibaren işçi fotoğrafçılığı anlayışıyla, orta ve
kuzey Avrupa ile Amerika'daki sol hareketlere kadar genişleyecek; Bu sonuçlar İspanya ve Fransa'daki
Halk Cephesi deneyimlerini ortaklaştıracaklardı. 1939'da İspanya İç Savaşı'nın sona
ermesiyle ve İkinci Dünya Savaşı'nın başlamasıyla birlikte yeni dünya düzenine
karşı Sergei Tretyakov, David Seymour, Robert Capa, Paul Strand, Tina Modotti,
Walter Ballhause ve Max Alpert gibi pek çok kişinin katkı ve katılımıyla uluslar arası dayanışma güçlendirilmiştir.
İşçi-Fotoğraf
Hareketi, (1926-1939) Dergiler aracılığıyla, belgesel
anlatım ve işçi sınıfı bilinci arasındaki bağı gösteriyor; yeni bir politik ve
sosyal idealin kurulmasında imajların önemini keşfediyor ve iktidar
mücadelesinin temsil mücadelesi ile başladığını gösteriyordu.
1929 yılından
itibaren oluşturulan işçi-fotoğrafçı grupları “AİZ ve Sovyet Foto”yu örnek
alarak İsviçre, Amerika Birleşik Devletleri, Fransa, Hollanda ve Büyük
Britanya’da yaygınlaştı. Budapeşte, Bratislava, Viyana, Prag ve Meksikada farklı belgesel çevreler ve
kısmen iyi örgütlenmiş siyasallaşmış sosyal belgesel fotoğrafçılar örgütlendi.
(Haftaya
devam edeceğiz.)
SovetskoePhoto_mayakovsky
SovetskoePhoto_ fotoğrafçıları-1926-
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı yazarsanız yardımcı olursunuz...