EVRENSEL HAYAT eki
KADRAJ
14) 10 Mayıs 2009
Özcan Yaman
Birinci bölümünü geçen hafta
yayınladığımız yazının ikinci bölümünü yayınlıyoruz.
Sizlerden gelen Zanaat / Sanat
arasındaki fark ve fotoğrafta nasıl olduğu yönündeki sorulardan hareketle,
yararlı olacağını düşündüğüm temel bir bilgilendirme anlamında yada fotoğraf
felsefesine giriş diye nitelendirebileceğimiz, biraz uzun bir yazı çıktı
ortaya. Fotoğraf meraklıları için yol gösterici olacağına inanıyorum.
ZANAAT VE SANAT – 2 –
Kavramsal boyut
Bilim,
kavramlarla ve olgularla açıklanır. İnsanın bilgisel tecrübelerini örgütleme
biçimidir. Kavramlar belli biçimlerde kullanılır. Bunlar kategorilerle ifade
edilir. Bu kategoriler;
Sanat / felsefe
kategorileri: Öz –
Görünüş, İçerik / Biçim
Mantık kategorileri: Tekil – Tümel, Özel / Genel
Toplumbilim Kategorileri: İktisat – Siyaset, Tarih / Toplum
Bu
kategori ve kavramlar alt başlıklarda daha da uzayabilir. Her yöntemde belirli
kavram, kategori ve deyimler vardır. Bu kavramlardan bahsedilirken en başta
bilinmesi gereken nokta şudur. Kavramlar, birbirleri ile aynı anlama
gelmedikleri halde çeşitli hallere göre birbirlerine tekabül edebilirler.
Özdeşlik: Algı / Faaliyet, Öz / Görünüş, Tekil /
Tümel, İktisat / Siyaset
Birlik: Bilinç – Pratik, İçerik – Biçim, Özel –
Genel, Tarih – Toplum
Bazı kategorileri açalım:
Algı / Faaliyet, Bilinç -
Pratik
Algı
kavramını hepimiz biliyoruz. Nedir? Duyumların beyinde kombine edilmesi.
İnsanlar algılarıyla bir şeyi anlayabilirler. İnsanın bilgisi ilk başlarda
şeylerin / Nesnelerin dış görünüşleriyle sınırlıdır. Bu aşama algısal bilgi
aşamasıdır. O halde algı kavramını bir yere oturttuk. Her algının bir tezahürü
vardır. Yani her algı bir biçimde tezahür eder, etmemesi mümkündür. Olanağı
varmıki; herhangi algının, bizde bir yansıması olmasın? İşte bu tezahür algının
faaliyetidir. Demek ki; Algının tezahürü faaliyettir. Bu iki kavram özdeştir.
Yani biri diğeri olmadığı halde birbirlerinden ayrı düşünülemezler. Bu iki
kavram özdeş oldukları için birbirleri içinde yer değiştirebilirler. Sıraları
bizim anlamımızı bozmaz. Sonra ne olur? Biz, algılarımızın faaliyetini
bilincimizden geçiririz. Yani bilincimizde biçimlendiririz “forme ederiz”. Bunu
da pratiğe dökeriz. Burada da bilincin yaşam içerisinde yer bulduğu pratik
ortaya çıkar. Dolayısıyla bir birlikten söz edebiliriz. Aralarında bir çelişki
vardır.
Özetlersek;
Algı / Faaliyet ÖZDEŞ’tir.
Bilinç – Pratik BİRLİK’tir.
Özdeşlik ve Birlik “Nesnel
Gerçeklik” dediğimiz kavramı ortaya çıkartır.
Bilgi
pratik içinde edinilir, teorik bilgi pratik içinde edinilir. Bu bilgi tekrar
pratiğe döner. İnsan daha fazla bilgilendikçe şeylerin / nesnelerin özüne
inmeyi başarır. Buna USSAL BİLGİ
(Mantıksal bilgi) aşaması denir. Algılama düzeyindeki bilgilenmesine ise ALGISAL BİLGİ aşaması denir.
Bir örnekle açıklayacak
olursak;
“Çocuğun
yürümeyi öğrenirken denge yasalarını bilmesine nasıl gerek yoksa konuşmayı
öğrenirken de dil bilgisi kurallarını kavramasına gerek yoktur.” İşte bu aşama
ALGISAL BİLGİ aşamasıdır.
Çocuk
büyüyüp okula gidince, dil bilgisi kurallarını ve denge kanununu öğrenir. Yani
bilinçsiz, doğallığında öğrendiklerinin neden ve niçini ni öğrenir. Buna da
USSAL BİLGİ aşaması deriz.
Öz / Görünüş, İçerik –
Biçim
Tekil
varlık Tümel değişimin özüdür. Değişimde tekil varlığın görünüşüdür.
Öz
/ Görünüş özdeşliği farkı içerir. Yani Öz
/ Görünüş ÖZDEŞLİKTİR.
Öz
/ Görünüş, içerik – Biçim çelişmeli bir birlik gösterir. Bu çelişme bütünlüğü
oluşturan kavramların bağımlılığında görülen farklı özelliklerden kaynaklanır.
Öz
/ Görünüş Özdeşliği var olduğu için bundan doğan bir İçerik – Biçim Birlik’i
vardır. Yani İçerik – Biçim BİRLİKTİR.
NESNELLİK – GERÇEKLİK
NEDİR?
“Nesnel Gerçeklik”
kavramının anlamı:
Nesnellik: Bizim dışımızda var olan, Nesneyi
(maddeyi) nesne (madde) yapan özelliklerdir. Özdeşlik, Fark. Nicelik, Kantite
dediğimizde nesnellikten bahsetmiş oluruz.
Gerçeklik: Nesneye (maddeye) nesnellik
özelliklerinin kazandırılmasıdır. Nesnenin algılanmasıdır. Bilinmesidir.
Birlik, Çelişki, Nitelik, Kalite dediğimizde gerçeklikten bahsetmiş oluruz.
Örnek:
Gül dediğimizde herkesin aklına bildiğimiz
bitki, çiçek Gül gelir. Gül bir nesnedir. Fakat Gül’ü diğer bitki ve
çiçeklerden ayıran ve Gül’ü gül yapan bir takım özellikleri vardır. Rengi,
kokusu, dikeni vs. Yani gül nesnel bir gerçektir. Bu örnekleri çoğaltabiliriz.
Her nicelik,
nitelikleriyle algılanır. Gerçekliklerinden bilinir.
Bizler
ister fotoğrafta, ister diğer sanat dallarıyla uğraşımızda, ister yaşamımızda
bu yöntemi bilinçli veya bilinçsizce kullanırız. Özellikle, sanat alanında bu
yöntemi bilinçli bir biçimde kullanmak zorundayız.
Yukarıdaki
açıkladığımız kavramlara baktığımızda özdeş’lik ve birlik’ten kurulu
olduklarını görürüz. Buradan “nesnel
gerçeklik” kavramına varırız.
Fotoğrafa;
ancak bir nitelik kazandırıldığı zaman, onun gerçek anlamda, fotoğraf eseri
olması söz konusudur. Nesnel olan fotoğrafın, kendi gerçekliğinden
ayrılamayacağı da kesindir. Aksi halde ortaya konulan fotoğrafın kalıcı olması
mümkün değildir. Fotoğrafın niteliğinin aranması gereken yer tarihsel biçimlenmenin, toplumda kazandığı içeriktedir. Yada tarih /
toplum birlik’inin çelişkisindedir.
Maddi hayatın tezahürüyle
oluşan görünüşü, tarihsel sürecinden ayırmadın, toplumda kazandığı içeriği
belgelemek fotoğrafın ne olması gerektiğinin yanıtıdır.
Önceki yazılara www.evrensel.net sitesinden ulaşabilirsiniz.
Fotoğrafa
saldırıya Kınama ve protesto:
Galata Fotoğrafhanesi ve
Fotoğraf Vakfı’nın desteği ile yürütülen, Fotoğraf Akademisi Belgesel
Fotoğraf Seminerleri katılımcılarının 6. UFAT Fotoğraf Günleri kapsamında
açılan 8 Mart Kadınlar Günü ve Yerel Seçimler temalı belgesel fotoğraf
sergisine emniyet görevlilerinin müdahalesini ve Uludağ Üniversitesi
yönetiminin, sergideki fotoğraflara “sakıncalı”görerek el koymasını kınıyor ve
protesto ediyorum.
(NOT: Sergide yer alan
fotograflara aşağıdaki sitelerden ulaşabilirsiniz.)
Fotoğraf: Dilare Hançer
8 mart
Bu hafta,
Uludağ Üniversitesinde Sergide yer alan ancak serginin açılmasına müdahale eden
güvenlik ve üniversite yönetimini
kınayarak Dilare’nın bu güzel
fotoğrafını paylaşıyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı yazarsanız yardımcı olursunuz...