FOTOĞRAFIN
SOVYETLERE,
SOVYETLERİN FOTOĞRAFA KATKILARI
Fotoğrafın icadı batıda hızla yayılırken, Rusya’da buna uzak
durmamış ve fotoğraf aynı hızla Rusya’da da özellikle teknolojide Daguerratypler
ve renkli fotoğraf alanındaki çalışmalarda katkı bile sunmuştur. Dünyada fotoğraf
aristokratlar, iktidarlar ve elitler arasında ayrıcalıklı bir yer edinmişken,
halkın fotoğrafa ve fotoğrafın halka ulaşımı oldukça zordu. Bu yeni icadı
öğrenmek çekmek ve kullanmak öncelikle parası olanlara tanınan bir ayrıcalıktı.
1888 yılında Kodak “Siz düğmeye basın, gerisini bize bırakın” diyerek parası
olanlara sesleniyordu. Fotoğraf makinelerine ulaşmak ve fotoğrafla uğraşmak
pahalı ve zor bir işti. Sonuçta sınıfsal bir statünün ve hakim olanların
çıkarlarına hizmet eden yeni bir icattı. (Aristokratların evlerini süsleyen aile
fotoğrafları özellikle portreler, Suçluların arşivlenmesi,)
DEVRİME TANIKLIK ETTİ.
Fotoğraf 1917 ekim devriminde devrimin tanıklığı ve
belgelenmesinde kullanılmıştır. Daha önceleri dünyada gelişen bir çok olay ve
hareketler (Savaşların ve iç savaşların belgelenmesi vb )her ne kadar
belgelenmiş olsa da Rusya’da gerçekleşen sosyalist devrimde kullanıldığı kadar
başarılı değildir. Çünkü hakim olan
iktidar kendi ideolojisine göre kullanıyordu.
“...Rusya’da 1839'dan itibaren karmaşık teknik evriminin tüm
aşamalarından geçti. Özellikle çar ve aristokratların ilgisi nedeniyle,
Popülerlik kazanmış ilk fotoğraf türü portre olmuştu.
1860'lı yıllardan başlamak üzere, eğitim ve bilimsel amaçlar için
yaygın olarak kullanılan panoramik ve etnografik fotoğraf gibi diğer alanlara
yönelindi. Ardından endüstriyel büyüme ve mimari alanında kullanılmaya
başlandı. 1870 yıllarına gelindiğinde, güncel olaylar ve hızla değişen yaşam
belgesel fotoğrafı geliştiriyordu. 1905 – 1917 yılları ise foto jurnalizmin ve
foto muhabirliğinin gelişmesini sağladı. 1917 Sosyalist devrimi öncesi Çarı ve
aristokratları memnun ederek para kazanmayı hedefleyen fotoğrafçılar bir şeyi
daha gerçekleştirdiler. Objektiflerini günlük yaşama çevirdiler. Halkın
yaşamını ve doğayı da belgelediler. Özellikle Volga nehri ve çevresinde yaşam
konusunda 1870 lerden görüntüler oldukça etkileyici. Bu dönemde uluslar arası
başarılar edinmiş Rus fotoğrafçılar çıkmıştır. Bu fotoğrafçıların çoğu 1917
ekim devrimini benimsemiş ve belgelenmesini sağlamıştır. (Fakat kendisi de bir
aristokrat olan Sergey Prokudin-Gorskii
1905 yılında, Rusya’daki hayatı belgelemek için renkli
fotoğraf alanında ortaya çıkan teknolojik gelişmelerde katkısı olmuş. İlk
defa, yine bu alanın öncülerinden biri olan İskoç fotoğrafçı James Clerk
Maxwell tarafından formüle edilen bir teknik de dahil olmak üzere farklı
teknikleri kullanan Prokudin-Gorskii 1918 de Fransa’ya kaçmıştır. Bu notu da
düşmekte fayda var)
DEVRİMİN BÜYÜK DESTEKÇİLERİNDEN FOTOĞRAF
Büyük
ölçüde yoksul, aç ve okuma yazma oranının düşük olduğu bir ülkede gerçekleşen
devrime en büyük destek fotoğrafçılardan ve fotoğraftan gelince Sovyet iktidarı
bunun farkına varıp devlet desteğini hem endüstrinin kurulup gelişmesine hem de
yeni fotoğrafçıların bilim ve sanat
alanlarında gelişime destek vermiştir. "Susmayan
ve ülkeyi terk etmeyen herkesi, (ressamlar, yerbilimciler, fotoğrafçılar,
amatör ve profesyonel muhabirleri) "Ekim Devrimi'ne katılmaya
çağırıyor, "Objektifle çok güzel tarih yazılır çünkü bu açık ve anlaşılırdır.
Hiç bir ressam bir fotoğrafçının gördüğünü keten beze aktaracak kadar yetenekli
değildir" diyordu
Lenin.
Fotoğraf halkın görme, öğrenme ve bilinçlenmesinde sokaklardan, okullara,
fabrikalardan, tarlalara bilimden sanata her yerde idi.
Çarlık döneminde dışa bağımlı olan fotoğraf genç Sovyetler döneminde
endüstrileşerek ve herkesin ulaşabileceği
hale gelmiştir. Aynı zamanda dünyada yaygınlaşmasını da sağlamıştır.
Sovyetler dünya halklarının fotoğrafa ulaşmasında önemli olmuştur. Fotoğraf
makineleri ve kimyasal ekipmanlarını ucuza mal edip dünya pazarlarında da ucuza
satarak katkılarını göstermenin dışında fotoğrafın içeriğine ve anlamına
ilişkin yeni bakış alanlarını açmasıyla da önemli bir katkı sunmuştur.
Özellikle fotoğraf nedir? Ne olmalıdır? Sorularını sunmuş ve en güzel
örneklerini göstermiştir. Devrim sonrasında Amerika ve Avrupa’da gelişen anti
komünizm ve sansür karşısında yalnızca fotoğraf makineleriyle bilinen ama
fotoğraf tarihinde yok sayılmalarına çalışılmıştır. Sovyet Devriminin 100.
Yılında bir hatırlayalım istedim.
1949-1990 YILLARINDA YAKLAŞIK 50 MİLYON FOTOĞRAF MAKİNESİ ÜRETİLDİ.
Komsomol ve Lubitel: 1949'daki
ilk üretimden 1990'ların başındaki üretim durdurulmasına kadar yaklaşık 5
milyon makine üretildi ve satıldı.
Etüd Fotoğraf
makinesi 1969-1973 yıları arasında üretilen bu süre boyunca 1 milyon 500 bin adet üretilmişti.
Makine’nin fiyatı sadece 7 ruble’ydi.
Lubitel-166 fotoğraf makinesi 1976-81 yılları
arasında ilk etapta yaklaşık 70 bin
adet üretilmişti.
1980-90
yılları arasında üretilen bir üst modeli ise yaklaşık 1 milyon adet üretildi.
Smena-8 ve
8M modeli 21 milyon adet
üretimiyle en çok talep edilen makinelerin başında geliyordu. 1970-92 arasında
üretimde kalan makine 15 rubleden başlayan fiyatlarla satılıyordu.
Almaz üretimi
1979-89 tarihlerin arasında St. Petersburg’da LOMO fabrikasında gerçekleşen
makineden yaklaşık 20 bin adet
üretilmiştir. Ağırlığı 1 kg’dan fazla olan makineler 24×36 mm lense sahipti ve
yaklaşık 650 ruble fiyatla satılıyordu.
Zorki-4 marka
makine 1956-73 yılları arasında Moskova’da üretilen 24x36 mm’lik lense sahipti.
Yaklaşık 1 milyon 800 bin adet
üretilen fotoğraf makineleri yaklaşık 700 gram ağırlığa sahipti.
Zenit-E” model
fotoğraf makinesinden 1966-87 yılları arasında Moskova’da 3 milyon adetten fazla üretim gerçekleştirilmiştir.
Zenit-TTL modelinden
1976-86 yılları arasında yaklaşık 1
milyon 632 bin adet üretilmiştir.
FED-4 marka fotoğraf makinesi Başkent
Moskova’da 1964-75 tarihleri arasında üretildi. Yaklaşık 633 bin üretilen bu makinanın ağırlığı 960 gramdı.
Smena-Sembol
marka
makine 1971-95 tarihleri arasında 4
milyon adetten fazla üretildi.
St. Petersburg’da imal edilen makine 24×36 mm
kadraj genişliğe ve 400 gram ağırlığa sahipti.
Sokol-Avtomat
1966-78
tarihleri arasında St. Petersburg’da üretilen bu model, Sovyetlerin Avrupa’ya ihraç edilen
ender modellerinden biriydi. Toplamda 400
bin adet üretilen makinanın ağırlığı 845 gramdı.
“Viliya-Avto”
modeli
24x36 mm kadraja sahipti. 1973-83 yılları arasında Belarusta üretilen
450 gram
ağırlığa sahip makine’den yaklaşık 2
milyon adet imal edildi.
Yukarıdaki
marka model ve adetler bulabildiklerim. Bunların dışında bir çok makinenin
üretildiğini biliyoruz. Sırf bulabildiklerim bile 1949 dan 1990 yılları
arasında yaklaşık 50 milyon makine
yapıyor. İnanılması güç adetlerde üretilen ve satılan makinelerin sayesinde
fotoğrafla tanışan buluşan binlerce insan bu gün fotoğraf alanında üretiyor,
çalışıyor. (Bende Zenit-E marka makineyle başlamıştım.)
Son
bir not:
SSCB'de
oldukça popüler olan Zenit makinelerden yaklaşık 15 milyon tane üretilmiş ve
büyük bir kısmı Almanya, İtalya, Fransa ve İngiltere'ye ihraç edilmişti. Ancak Zenitlerin
üretimine 2005 yılında son verilmişti. Sputnik’in haberine göre Rostec'in İletişim ve Bilgilendirme
Departmanı'nın başında bulunan Vasiliy Brovko, RNS'ye yaptığı açıklamada; Rusya’nın devlet teknoloji şirketi Rostec, dünya genelinde
birçok fotoğrafçının 'fotoğraf makinelerinin tankı’ kabul ettiği Zenit’lerin
yeniden üretimine başlayacaklarını duyurdu. Dijital Zenit’leri bende merakla
beklemekteyim...
1917 Sosyalist Ekim Devrimi SSCB’de olduğu kadar
dünya halkları için de bir umut ve “Bir başka dünya mümkündür” düşüncesinin
hayata geçirildiği, devrimin kısacık yaşamı boyunca hayatın her alanında bilimden
sanata bıraktığı kültür ve mirasla önümüzü aydınlatmaya devam ediyor.
https://www.evrensel.net/yazi/80427/fotografin-sovyetlere-sovyetlerin-fotografa-katkilari
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı yazarsanız yardımcı olursunuz...