Evrensel
gazetesi
Kadraj köşesi
390) 17 mayıs
2017
özcan yaman
Kırmızı Kama ile Beyazları Vur, Lissitzky'nin propagandacılık sanatındaki en eski girişimlerinden biridir. Bolşeviklerin devrimini 1917'de gerçekleştirdikten kısa bir süre sonra Kızıl Ordu'nun desteğiyle siyasi olarak yükümlü olan bu çalışmayı yaptı. Kırmızı kama, anti-Komünist Beyaz Ordusu'na nüfuz eden devrimcileri sembolize etti.
SOVYETLERDE FOTOĞRAF-5- ve dünya sarsılıyor...
öldünüz bu kaçınılmaz savaşta
özgürlüğü için, onuru için halkın.
canınızı, canınızdan çok sevdiklerinizi verdiniz
çok çektiniz korkunç zindanlarda
zincirlere bağlanarak gittiniz sürgünlere
taşırken zincirleri, sızlanmadınız, unutmadınız acı çeken kardeşlerinizi;
adalet daha güçlüdür kılıçtan çünkü
çektiklerinizin hesabı sorulacak bir gün.
vakti geliyor, istibdat yıkılacak, ayaklanacak halk, büyük ve özgür.
hoşçakalın kardeşler, soylu bir yol seçtiniz,
söz veriyoruz mezarlarınızın başında dövüşmeye; çalışmaya, mutluluğu için halkın.
özgürlüğü için, onuru için halkın.
canınızı, canınızdan çok sevdiklerinizi verdiniz
çok çektiniz korkunç zindanlarda
zincirlere bağlanarak gittiniz sürgünlere
taşırken zincirleri, sızlanmadınız, unutmadınız acı çeken kardeşlerinizi;
adalet daha güçlüdür kılıçtan çünkü
çektiklerinizin hesabı sorulacak bir gün.
vakti geliyor, istibdat yıkılacak, ayaklanacak halk, büyük ve özgür.
hoşçakalın kardeşler, soylu bir yol seçtiniz,
söz veriyoruz mezarlarınızın başında dövüşmeye; çalışmaya, mutluluğu için halkın.
John Reed
‘Dünyayı Sarsan On
Gün’ (Sayfa 142 - yordam kitap)
1920’li
yıllar genç sovyetlerin yeni bir dünyanın kurulmasında fotoğraf ve sinemanın
önemini bilerek, hem teknolojik hem de eğitim alanında yatırımların yapıldığı
yıllara denk gelmektedir. Bu dönemde çarlık diktatörlüğüne karşı olan ve
devrimi büyük bir çoşkuyla karşılayan bilim insanları, sanatçı/fotoğrafçı birer
aktivist ve militan olarak devrime güç vermişlerdir. Aristokratlar içinde yer
edinmiş bazı sanatçı/fotoğrafçılar çıkarlarına
uymadığı için devrimden kaçmış, batıya sığınmışlardır. 1905 Rus-Japon savaşı
ve yaşanan halk ayaklanması 1914-18
birinci paylaşım savaşları Rus halkını canından bezdirmiş. çarlığın savaşlarda
askerleri bir hiç uğruna öldürtmesi halkın açlık ve sefalete sürüklenmesi
paylaşım savaşından Rus halkına düşen pay olmuşken, bir başka dünyanın
kurulabileceğini Lenin göstermiştir. Burada Sovyet devrimine girecek değilim
fakat Lenin’in önderliğinde günün şartlarına uygun geliştirilen stratejiler
1917 yılında Bolşeviklerin galibiyetiyle Ekim devriminin zaferiyle
sonuçlanmıştır.
Nihayet Paris
komününden 46 yıl sonra Rusya’da Sosyalist devrim gerçekleştirilmiştir.
“Dünyayı Sarsan On Gün”
Devrim
yıllarının canlı tanığı olan Amerikalı gazeteci ve yazar John Reed; “Dünyayı
sarsan 10 gün” isimli belgesel romanını yazmış, Genç Sovyetlerde devrimin
başarısı için çalışırken hayata gözlerini yummuştur. Cenazesi devlet tarafından
kaldırılmış ve Kremlin Kızılmeydana gömülmüştür. John Reed’in tanıklığı ve
dökümanter film ve fotoğraflar bir araya gelince 1917 Ekim devrimi belgesel bir
hikayeyi tamamlamıştır.
Sinema ve
fotoğraf alanında başta Sergei Eisanstein, Grigori Aleksandrov. Alexandre Dorn,
Petr Nowichiy, Alex Saweljiev, ve
isimleri bilinmeyen birçokları Sovyet devrimini belgelemişlerdir.
1896-1917 yıllarına
ait gerçek görüntüleri çeken Sergei Eisanstein, Grigori Aleksandrov dünya
sosyalist kültürüne büyük miras bırakmışlardır. Sergei Eisanstein, Grigori
Aleksandrov 1925’te 1905 ayaklanmasını anlatan “Potemkin Zırhlısı” filmini pek
çok sahnesini gerçek çekimlerden kullanarak yapmışlardır. 1926 yılında ise”
Oktaber/Ekim” filmi gerçekleştirilmiştir.
Bu filmler dünya sinema tarihinin sessiz sinema döneminin şahaserleri
olarak anılmaktadır.
1967 yılında
“Dünyayı Sarsan 10 Gün” filmi John Reed’in
kitabından seneryolaştırılarak yönetmenliğini Grigori Aleksandrov’un yaptığı Sovyet
Devrimi’nin canlı tanıklığını yapan sarsıcı bir yapımdır. Bu filmde, gerçek
tanıklar ve görüntülerle, Rus tarihinin Çarlık despotizminden Bolşevik
Devrimi’ne doğru akan zaman dilimindeki tüm evreleri ve olayları
anlatılmaktadır. Filmde, Çarlığın baskı ve zorbalığı, halkın durumu, saray
entrikaları, Rasputin, Kanlı Pazar, sosyal demokratların tarihsel işlevi,
Menşevikler/Kerenski, Lenin, teorisi ve işçi sınıfı, Bolşevik Partisi eşittir
devrim denklemi yer almaktadır. Filmde
bir çok sahne olaylar gerçekleştiği sıralarda çekilen gerçek görüntülerden,
özellikle “Potemkin Zırhlısı” ve “Oktaber/Ekim” filmlerinden eklenmiştir.
Bu yapımın İngilizce kopyası ünlü sanatçı Orson Welles tarafından
seslendirilmiştir.
1981 yılında Warren Beatty'in yönettiği, Warren Beatty, Diane Keaton, Jack
Nicholson'un başrollerini oynadığı ve 1981 yapımı John Reed’in hayatını 1917 devrim süreciyle anlatan
“Reds / Kızıllar” En iyi yönetmen oscar’ını almıştır.
Daha sonra
1982 yılında SSCB, Meksika ve İtalya
ortak yapımı olarak, yönetmen Sergey Bondarçuk
tarafından yeniden çekilen “Dünyayı
Sarsan 10 Gün” filminde Franco Nero, John Reed’i canlandırmıştır.
Sanatçılar
Sosyalist devrimi sokak gazeteleri ve Afişlerle halka anlatıyor.
İlerde
bahsedeceğimiz Alexander Rodchenko,Vladimir Tatlin, El Lissitzky, Kazımir
Maleviç ve Wasily Kandisky gibi dünya sanat tarihini değiştiren büyük
sanatçılar fotoğraf, resim ve heykelleriyle sokak ve sanat diye niteleyebileceğimiz
propaganda da sanatı kullandılar. Ayrıca
dünya sanat tarihine damga vuracak izleride bıraktılar. Devrim
zamanlarında birer militan olarak ürettiler... (devamı haftaya)
.....
Alexander Rodschenko: Leningrad Devlet Yayınevi için yapılan poster tasarımı. Kompozisyon fotomontajın (fotoğraf ve metin kombinasyonu) tipik bir örneğidir. Açık bir şekilde politik devrimin amaçlarını destekliyorlar.
Reds-kizillar filmi afişi Dünyayı sarsan on gün film afişi
Alexander Rodschenko tarafından yapılan potemkim zırhlısı afişi
potemkin zırhlısı filminden etkili bir kare
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı yazarsanız yardımcı olursunuz...